Ολοκληρωμένη Διαχείριση Παράκτιου χώρου και Θαλάσσιου Περιβάλλοντος
Τύπος Μαθήματος |
Θεωρητικό με Εργασία |
Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας |
2 |
Πιστωτικές Μονάδες |
15 |
Τυπικό Εξάμηνο |
3ο– Υποχρεωτικό Επιλογής |
Συντονιστής Διδάσκων |
Ιωάννης Κιουσόπουλος, Καθηγητής Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής |
Σκοπός και στόχος μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι η εμπεριστατωμένη μελέτη των ιδιαιτεροτήτων που χαρακτηρίζουν τις παράκτιες περιοχές και το θαλάσσιο χώρο.
Στόχος είναι οι επιτυχώς παρακολουθήσαντες να είναι ικανοί, όσον αφορά τις δύο περιοχές:
- Να γνωρίζουν σε βάθος τόσο τις αβιοτικές παραμέτρους όσο και τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές συνιστωσών τους.
- Να γνωρίζουν και να κατανοούν τις πολιτικές που υπεισέρχονται αμέσως ή/και εμμέσως με τη διακυβέρνησή των.
- Να είναι ενήμεροι της ημεδαπής και διεθνούς νομοθεσίας που τις αφορά.
- Να γνωρίζουν τους τρόπους συλλογής γεωγραφικών δεδομένων από τις υπόψη περιοχές, καθώς και να γνωρίζουν τις υφιστάμενες σχετικές βάσεις δεδομένων.
- Να είναι ενημερωμένοι για τις καλές πρακτικές ολοκληρωμένης διαχείρισής των.
- Να δύνανται να υλοποιούν μικρές εφαρμογές, τμήματα ευρύτερων προγραμμάτων ολοκληρωμένης διαχείρισης.
Περιγραφή μαθήματος[1]
Εισαγωγικές έννοιες και ορισμοί για τις παράκτιες περιοχές και το θαλάσσιο χώρο. Αβιοτικά χαρακτηριστικά, Περιβαλλοντικές, γεωπολιτικές και κοινωνικο-οικονομικές παράμετροι. Διεθνή ιστορικά πεπραγμένα, Ελληνική, Ευρωπαϊκή (ΕΕ) και διεθνής νομοθεσία. Ελληνικές πολιτικές-σχεδιασμοί για τον παράκτιο και θαλάσσιο χώρο. Επίπεδα σχεδιασμού και Διοικητικές δομές, Τομεακές πολιτικές vs ολοκληρωμένη διαχείριση, Εμπλεκόμενοι (stakeholders). Χρήσεις γης, Χωροταξικοί δείκτες. Εργαλεία συλλογής δεδομένων & υφιστάμενες σχετικές βάσεις δεδομένων. Σχετικές εφαρμογές και το πρόβλημα των δεδομένων. Επαγγελματικές προοπτικές.
[1]Όπου είναι δυνατόν θα γίνεται κοινή εξέταση των δύο περιοχών, άλλως θα εξετάζονται χωριστά οι παράκτιες περιοχές και ξεχωριστά ο θαλάσσιος χώρος.